ICU + Antique - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Annemie Buyle - WaarBenJij.nu ICU + Antique - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Annemie Buyle - WaarBenJij.nu

ICU + Antique

Blijf op de hoogte en volg Annemie

13 April 2014 | Filipijnen, Iloilo

Ons vorig weekend begon super. We waren uitgenodigd voor karaoke met de verpleegkundigen van medical ICU. Ze hadden voor ons een privé karaoke gehuurd, heel goedkoop hier, wat de drempel voor te zingen voor iedereen een stuk verlaagde. Het is een ontzettend leuke avond geworden waarbij iedereen zich kapot gelachen heeft.
In de week heb ik dan ook stage gelopen op medical ICU, intensieve bij ons. De sfeer zat er heel de week in en heb me goed geamuseerd. Op zich heb ik geen nieuwe dingen kunnen oefenen, maar mijn manuele parameters zitten er ondertussen wel heel goed in. In België worden alle parameters automatisch genomen. In de Filipijnen niet en hier op ICU moest ik ze elk uur nemen bij de vijf patiënten. Goed getraind dus. Heb de laatste weken toch ook wel beseft dat wij Belgen ook wel heel wat kunnen leren van de Filipijnen. Op verpleegkundig gebied zijn ze hier veel creatiever, omdat ze minder middelen hebben. Soms gaat het om kleine dingen zoals het opblazen van handschoenen om zwevende hielen te creëren ter preventie van decubitus. Ook voor het afspannen van de arm bij bloedname gebruikt men gewoonweg een handschoen.

Dit weekend zijn we met de hele groep naar Antique gereden. Het is een actief, maar geweldig weekend geworden! Vrijdagavond zijn we op een vlot van bamboe mee gaan vissen met de lokale bevolking. De gevangen schildpad hebben we gelukkig terug vrij gelaten. Onze tocht naar ons 'hotel' was op zen minst avontuurlijk te noemen. Was een wandeling van een halfuur over kleine paadjes omhoog en omlaag, geen andere weg mogelijk. Onze slaapplaats bestond uit een rieten hutje met dunne matrasjes op de grond, maar was best wel gezellig! De volgende dag zijn we naar drie watervallen getrokken. De derde kon je alleen bereiken met behulp van een touw en de rotsen, maar het was echt de moeite om te doen. En we hadden goede hulp van onze lokale gidsen! De foto's die volgen op facebook zullen wel voor zich spreken! Vervolgens hebben we de meest traditionele activiteit van Antique gedaan, namelijk een bad genomen in een soort van ketel verwarmd met een vuurtje eronder! Hierna hebben we afkoeling gezocht in de rivier, waar je ook kon cliff diven van vijf meter. Heb men angst overwonnen en ben ook gesprongen! Was trouwens niet helemaal onverantwoord want het water was rots-loos en heel diep. Was super! De laatste activiteit van die dag was een zip line van 500 meter heen en 500 meter terug. Bij een zip line, ook wel death ride genoemd, hang je in een harnas aan een kabel en roetsj je naar beneden, in dit geval tussen twee bergen door met een prachtig uitzicht als gevolg! De hele dag was kortom dus gewoonweg fantastisch!

Ondertussen zitten we al in de helft van ons verblijf in het work the world huis! De tijd gaat ongelooflijk snel. Ben het absoluut nog niet beu, maar kan niet ontkennen dat ik thuis soms mis. Kijk nog wel ontzettend uit naar de volgende zeven weken!

Tot de volgende! xxxxxxxx

• 13 April 2014 - 15:50

Vake:

Ela men miekske, for-mi-da-bel wa ge allemaal beleeft daar he! :-)
    Mooie ervaringen om voor altijd mee te nemen.
    Xxx vake

• 13 April 2014 - 21:23

Eliane:

Wat een avontuur daar weer. Gewoon eens op reis gaan kan hier nooit meer aan tippen. Toch maar oppassen met die ketel op het vuur waar jullie denken dat het een bad is. Ik dacht aan één of andere vorm van kannibalisme hahaha.

• 14 April 2014 - 10:20

Marc Buyle ( Oma&opa ):

Uw verslag terug met veel interesse gelezen .Zoals we kunnen lezen terug een spannend avontuur
    beleefd. Deze stage zal wel een zeer mooie herinnering blijven.
    Hier , gelijk van gewoonte niets nieuws . We waren gisteren bij uw vake op bezoek en hadden daar reeds gehoord dat er terug een nieuw reisverslag van u was , dus vandaag eerste werk was dit te
    lezen. We wachten vol spanning op het volgende.
    Vele kusjes van uw liefhebbende oma en opa.

• 14 April 2014 - 15:53

Uw Allerbeste Vriendin:

Heeeeey schat!
    Die karaoke, heb ik filmpjes van gezien, bangelijk :-D Das echt wel sfeer als ge zon dings me die mense kunt doen, das bandschepping ;-) Zien er eigelijk ook allemaal leuke en spontane mensen uit.
    Dat van antique is echt wel zot. Zou ik nooooooit doen, die deathride en die cliff dive. Ik ben ne bangerik he. Al vind ik da wel zalig da gij da gedaan hebt, da zijn zon unieke ervaringen :-D En dan da hotelletje als rieten hut, das zo speciaal, kan mij wel voorstellen dat dat gezellig is. Dat zijn echt filmscenario's :-D
    Wij missen jou ook hoor mopje. Op sommige momenten besef je dat echt he. Tis al in de helft! Geniet er nog van!! xxx

• 16 April 2014 - 14:38

Anke:

Hoi Annemie!

Omai weer een fijne blog! Ik heb de foto's bekeken en het zag er super uit!
    Wij Belgische verpleegkundigen zijn verwend en dan is het eens goed om met onze twee voeten op de grond gezet te worden! Jij kan ons daarmee helpen met te tonen dat je ginder allemaal opsteekt..
    Verder kan ik je deze week alleen maar zeggen dat je gemist word.. Maar desalniettemin moet je genieten! Dikke kus en knux xx