SICU, Goede vrijdag en mango's - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Annemie Buyle - WaarBenJij.nu SICU, Goede vrijdag en mango's - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Annemie Buyle - WaarBenJij.nu

SICU, Goede vrijdag en mango's

Blijf op de hoogte en volg Annemie

21 April 2014 | Filipijnen, Iloilo

Vorige week heb ik stage gedaan op surgical ICU. Dit is net zoals de week ervoor intensieve zorgen, maar op deze dienst komen vooral de post-operatieve en verkeersslachtoffers. Deze laatsen zijn talrijk hier in de Filipijnen. Zeker in de stad is er een ongelooflijk druk verkeer, met bitter weinig verkeersregels, en rijden er heel veel brommers en moto's. Helmen worden alleen gedragen als het regent, met alle gevolgen van dien. Op deze ICU heb ik dezelfde dingen gedaan als vorige week, wel meer iv medicatie toegediend. Wondzorg, wat op SICU veel zou moeten gebeuren, wordt altijd gedaan door de arts en is dus geen verpleegkundige taak zoals het in België wel is.

Vrijdag hadden we allemaal een dagje verlof omdat het Goede Vrijdag was. Bijna alle Filipijnen zijn diepgelovig en we zijn eens een keertje gaan kijken wat dat op die dag voor hun betekende. In Guimaras, het eiland naast het onze, wordt elk jaar de kruisiging van Jezus nagespeeld. Elke keer komt er een massa volk op af, en wij dus ook. Om op de plek van de vertoning te komen, moest je eerst 5km wandelen, waarvan het laatste stuk bergop. Voor veel mensen was dit een soort van bedevaart, want je kon op verschillende plaatsen kaarsjes branden en bidden. Eenmaal boven hebben we niet lang meer moeten wachten tot het zover was. Een stoet van paarden, mannen verkleed als Romeinen en natuurlijk Jezus met zijn kruis kwamen de berg opgeklauterd. Het was allemaal vrij indrukwekkend, jammer dat we niets van de dialogen konden verstaan aangezien deze in het Filippijns waren. Jezus werd trouwens niet echt aan het kruis genageld, dit gebeurt blijkbaar alleen nog in Manilla en een andere plaats. Het hele gebeuren raakte veel mensen diep, bij sommigen liepen de tranen over hun wangen.

Zondag zijn we terug naar Guimaras gevaren voor her jaarlijkse all you can eat mango festival. Op een halfuurtje mocht je zoveel mogelijk mango's eten voor 100 peso's, iets minder dan twee euro. Ik ben aan vijf mango's geraakt, het work the world-record staat nu op Belgische naam, met dank aan Gunther en 10 mango's! De mango's van Guimaras zijn wereldberoemd en worden zelfs geserveerd in het witte huis en aan de Britse koninklijke familie! Sinds vandaag doe ik een weekje stage in een community hospital, daarover later meer.

xoxo

• 21 April 2014 - 18:16

Alien:

Hoi Annemie!
    Precies weer een spannende tijd achter de rug!
    Dat is fijn om te lezen!
    Nog veel plezier en groetjes aan de rest daar!
    Geniet ervan! Xxx

• 21 April 2014 - 21:19

Eliane:

Hallo Annemie,
    Pasen is ook hier voorbij gegaan met prachtig weer en een zeer lente stemming bij de mensen. Van het godsdienstige gedeelte heb ik hier niet veel mee gekregen.
    Ik wens jouw nog een mooie na pasen en veel leute daar ook.

• 22 April 2014 - 09:01

Lien:

haha annemie! De job van verpleegster is echt op uw lijf geschreven! Hoewel journalist u ook ni zou misstaan! ;) Veel genot daar!

• 22 April 2014 - 17:34

Marlis Schaefer:

Hallo lief anne-mieke .
    Blij om zoveel van u te horen , ge hebt wel al veel gezien en meegemaakt op korte tijd . Deze stage zal
    onvergetelijk blijven . Blijf gezond en geniet verder van jou verblijf.
    Kusjes van oma & opa.