Spoed - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Annemie Buyle - WaarBenJij.nu Spoed - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Annemie Buyle - WaarBenJij.nu

Spoed

Blijf op de hoogte en volg Annemie

27 Maart 2014 | Filipijnen, Iloilo

Al weer een weekje gepasseerd hier! Deze week (en ook de volgende) heb ik stage gedaan op Spoed. Op zich heb ik niet zo veel kunnen doen, omdat we er met vijf studenten stonden. Gelukkig heb ik toch nog de kans gekregen twee infusen te prikken en een maagsonde en blaassonde te steken. Vooral gisteren was een interessante dag omdat we toen veel uitleg gekregen hebben van een mannelijke verpleegkundige. Hij heeft ons bijvoorbeeld geleerd hoe je door te ausculteren respiratoire of cardiale problemen kan ontdekken. In ons Filipijnse ziekenhuis zijn zo'n dingen belangrijk aangezien niet iedereen een echografie of ct-scan kan betalen en dus de diagnose anders gesteld moet worden. Ook rekent men hiervoor vooral op de verpleegkundige. Hygiënische zorgen zijn toch echt totaal niet weggelegd voor de Filipijnse zorgverleners. Vandaag lag er een vrouw met CVA op spoed. Toen we een blaassonde gingen steken bleek ze in haar eigen urine te liggen. Wanneer de sonde ter plaatse zat, lieten ze het hierbij. Blijkbaar was ook dit een taak voor de familie. Dit zijn dingen waarvoor je in België een proces aan je been zou hebben, en terecht lijkt me.

Ons huis begint ondertussen overbevolkt te geraken. We zitten er met 17 mensen. Wanneer iedereen thuis is, geeft dit vooral problemen met het internet en overlast mbt geluid. Gelukkig is het merendeel van de mensen enorm aangenaam. In het weekend trekken we met z'n allen naar Boracay. Dit is de meest toeristische plaats van de Filipijnen en staat bekend voor zijn prachtige stranden en nachtleven. Het gaat, voor Filipijnse normen, een tamelijk duur weekend worden, maar heb er enorm veel zin in! Vorig weekend hebben we niets speciaals gedaan omdat er toen een tyfoon gepasseerd is. Je moet nu niet meteen aan Haiyan denken, maar we hebben die twee dagen heel veel regen gezien. Wel zijn we gaan rondshoppen voor medisch materiaal en hebben al goede ideeën ondertussen. Hierover later meer.

Zo nu zijn jullie weer wat up-to-date!
Liefs, xxx

• 27 Maart 2014 - 18:11

Vake En Ann:

Ela mieke, we volgen uw ervaringen en laatste nieuwtjes met veel interesse. Wees voorzichtig volgend weekend maar geniet er maar van he! :-) xxx Vake en anneke

• 27 Maart 2014 - 19:00

Eliane:

Je stage in het ziekenhuis op de spoedafdeling zijn ongelooflijk interessant. Je zal er veel beroepservaring en informatie kunnen opdoen. Wat betreft die hygienische taken kan ik wel begrijpen dat verpleegkundigen dat niet op hun nek moeten krijgen maar ik dacht dat men hier in Belgie die taak wel overdraagt aan de "zorgkundigen",verzorgenden en het logistieke personeel. Zo zie ik het toch in rustoorden wat gebeuren om de kosten in die sector wat te drukken.
    In landen als de Filipijnen denk ik dat je ziekenhuisverblijf gewoon onbetaalbaar zou zijn moesten die taken niet door de familie kunnen gebeuren. Voor de gemiddelde Filippijn zou dit natuurlijk quasi onbetaalbaar zijn. Sociale zekerheid uitbouwen is hiervan een beginsel.
    Mieke, geniet vooral van je weekeinde daar maar wees voorzichtig met dat " nachtleven". Ik weet niet goed wat ik mij daarbij moet voorstellen.

• 27 Maart 2014 - 19:16

Silke Dankers:

Annemie!!!! Wilt gij wel is geen woorden als "tyfoon" gebruiken alstublieft!!!! :D
    Moeten jullei daar eigenlijk nooit in het weekend werken?
    Das wel tof, een weekend uitstapje, jij gaat op vakantie op vakantie ;-) Ge kunt het nogal hebben!
    Dat van die urine, dat zal wel verontwaardiging oproepen. Vooral omdat zoiets hier totaal niet kan. Ik denk dat je het best probeert te doen wat u ethisch lijkt (dus in dit verhaal: dat jij dat bed wél verschoont), ookal is het daar niet gebruikelijk, je kan toch maar het verschil maken voor die patient op dat moment. En verder is het accepteren wat je niet kan veranderen denk ik. (referral kaartje ;-)) Maar dat kan jij. Jij moet mij altijd wijze raad geven dus sowieso had je dit al zelf bedacht ;-)
    Love you!

• 28 Maart 2014 - 15:53

Oma En Opa:

Liefste Mieke,
    Uw verslag van 27 maart met veel interesse gelezen. We mogen ons gelukkig achten dat we daar
    niet wonen. Toch niet als we ziek worden. Het weer mag daar prachtig zijn maar dat is ook niet alles.
    We lezen dat ge Zondag weer op zwier gaat amuseert u maar , wees wel voorzichtig.
    Veel liefs van opa & oma.