Boracay + spoed - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Annemie Buyle - WaarBenJij.nu Boracay + spoed - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Annemie Buyle - WaarBenJij.nu

Boracay + spoed

Blijf op de hoogte en volg Annemie

04 April 2014 | Filipijnen, Iloilo


Hoi allemaal,

Mijn stage op spoed is sinds vandaag afgerond. Deze week heb ik nog heel wat technieken kunnen oefenen, zoals blaassondes, maagsondes, infusen en bloednames. Het was de eerste keer dat ik in de Filipijnen bloed nam. Op mijn stage oncologie heb ik in België massa's bloed genomen, toch voelde ik me er hier wat onzeker bij. Dit omdat je het bloed gewoon moest optrekken met een spuitje. Achteraf bekeken is dit helemaal niet moeilijker dan thuis en even efficiënt, alleen heb je veel meer kans om in aanraking te komen met het bloed. Je moet namelijk het opgetrokken bloed overgieten in een bloedtube zoals wij die thuis kennen. De tubes met opgetrokken bloed staan trouwens heel vaak uren in de warmte, wat mij soms toch doet afvragen of de resultaten altijd correct zijn.
Ook heb ik voor de eerste keer ooit CPR (reanimatie) gedaan. De eerste die begon de reanimeren was een van de verpleegkundigen, die deed het 'oke'. Toen erna de dokter overnam was ik toch wel even geshockeerd. Hij deed het namelijk veel te snel naar de vastgelegde normen. Daarna zijn nog twee van onze studenten aan de beurt gekomen en toen heb ik mijn verstand op nul gezet en zelf overgenomen. Vreemde ervaring hoor! Op school zijn we hier goed op getraind, toch voelt het totaal anders op een mens ipv op een pop. De patiënt is uiteindelijk wel gestorven en misschien maar goed, want hij was oud, geintubeerd, had een stoma, ... Niet veel later kwam de familie terug binnen om de patiënt te zien. Ze begonnen luidop te huilen. Omdat ik het niet kon aanzien dat zij moesten rouwen in een overvolle ER tussen alle andere patiënten in, ben ik de gordijnen rond het bed gaan dichtdoen. Niemand anders had hier aandacht voor, toch ben ik blij dat ik het gedaan heb, was het minste dat ik op die moment kon doen.
Voor de rest was mijn stage op spoed heel aangenaam, super toffe collega's en heel wat bijgeleerd!

Vorig weekend zijn we in Boracay geweest. Was een fantastisch weekend! Boracay is een eilandje met prachtige stranden en leuke horecazaken. We hadden een mooi hotelletje op een paar 100 meter van het strand en hebben er dus echt een luilekkerweekendje van gemaakt.

Ohja, voor de mensen die zich dat afvroegen, het klopt inderdaad dat wij hier geen weekends moeten werken!

Liefs, A.

  • 04 April 2014 - 10:31

    Alien:

    Hoi Annemie'tje!

    Leuk te horen dat het daar zo goed gaat, met jullie allemaal trouwens!
    Woooow! Een cpr al kunnen uitvoeren, er zijn er weinigen die dat kunnen zeggen als student! Ik ben trots op je!
    Nog heel veel plezier en succes daar!

    Dikke kussen!
    Alien

  • 04 April 2014 - 15:02

    Silke:

    Dat heb je goed gedaan, dat gordijn! Ze zullen daar zeker jouw menselijkheid appreciëren :-) top werk boyle! Het zal wel effe schrikken geweest zijn die reanimatie, zeker als die man dan ook nog stierf. Redelijk dramatisch maar de realiteit he.
    Hou je goed ginder en keep up the good work! ;-) xxx

  • 04 April 2014 - 17:31

    Oma En Opa ( Buyle-Schaefer ):

    Liefste Mieke,
    Met veel interesse Uw laatste bericht gelezen en dat is voor ons altijd spannend.
    We zien dat ge daar wel veel nieuwe kunt doen en dan niet alleen op poppen.
    Spijtig dat de patiënt overleden is maar reanimatie lukt niet altijd.
    Ge vraagt in uw vorig berichtje hoe het nu met mijn smaak is, nu dat gaat op en af.
    Dagen gaat dat goed en opeens is dat voor sommige smaken terug weg, maar dat
    zal wel terug goed komen, dat hoop ik toch.
    Het is wel fijn dat jullie gedurende het week end vrij zijn en de streek een beetje kunnen
    verkennen en wat kunt ontspannen.
    Veel liefs en de groetjes aan je mede studenten en tot het volgend berichtje.

    PS: Oma heeft zojuist hare Paasboom versierd .

  • 04 April 2014 - 19:57

    Tante Nadja:

    He dag Annemieke,
    Goed te horen dat ginder alles ok is. Ik heb deze week juist een les eerste zorgen met reanimatie gehad. Ze hebben ons daar een koude douche bezorgd door te zeggen dat 80% van de reanimaties geen succes hebben. Wat niet wegneemt dat het inderdaad geen toffe ervaring zal geweest zijn! Je hebt gedaan wat je kon op een heel respectabele manier. De mensen ginder zullen het niet gewoon zijn om zoveel respect te krijgen van mensen die gestudeerd hebben. Tof dat je hen ook de andere kant leert kennen! Doe vooral zo voort! Het zal een heel leerrijke reis geweest zijn. Wees vooral heel voorzichtig toch met dat bloed!
    Amai zeg, zo toffe weekends! Daarvoor zou ik echt wel graag in je plaats zijn! Waarschijnlijk al heel mooie foto s genomen! Moet je ons zeker eens laten zien als je terug bent! Ik heb wel altijd een beetje schrik voor jou als je zegt dat je uitgaat! Je stelt je vanalles voor van de situaties ginder! Pas vooral goed op jezelf, blijf in de groep,.... Waarschijnlijk zaken die je al 1000 keren hebt gehoord!
    Even nog dit: Timo is van de eerste keer geslaagd voor het theoretisch rij-examen! Blij dat wij zijn en hij ook. Nu moet hij geen auto s wassen! (Weddenschap)
    Alle, hopen allemaal weer vlug nog iets van je te lezen. Je reisverslagen worden goed opgevolgd!
    Vele dikke kussen!

  • 04 April 2014 - 22:05

    Eliane:

    Hallo Annemieke,

    Wow, wat een ervaringen ginder. Heel serieuze dingen goed afgewisseld met de aangename en zeer ontspannende weekeinds zo te zien. Wel leuk dat jullie die weekeinds kunnen gebruiken om daar de streek te verkennen en ook eens in de iets meer toeristische plaatsen te vertoeven. Voor de verpleegkundigen en dokters daar moet jullie aanwezigheid ook wel zeer verruimend zijn hoewel ik ervan overtuigd ben dat ze ons respect voor gewone mensen niet altijd even goed begrijpen. Zij zien de dingen veel nuchterder dan wij gewoon zijn in onze zachte "verzorgingsstaat" waar de zwakkeren goed ondersteund worden en toch een vrij gunstige en centrale plaats innemen in onze maatschappij. Soit, je leert veel bij en niet alleen de zuiver medische zaken. Je zal veel meer volwassen terugkomen dan dat je hier vertrokken bent. Veel liefs nog van je tante. Ook vele groeten aan de rest van je groepje. XXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemie

Actief sinds 01 Maart 2014
Verslag gelezen: 457
Totaal aantal bezoekers 9388

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 01 Juni 2014

Iloilo, the Philippines

Landen bezocht: