MICU + village experience - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Annemie Buyle - WaarBenJij.nu MICU + village experience - Reisverslag uit Iloilo, Filipijnen van Annemie Buyle - WaarBenJij.nu

MICU + village experience

Blijf op de hoogte en volg Annemie

11 Mei 2014 | Filipijnen, Iloilo

Een hele tijd geleden dat ik nog een blog heb geschreven, maar heb zeker niet stilgezeten!
Vorige week heb ik terug stage gedaan op medical ICU. Was leuk, zeker door het toffe personeel, maar heb niet zo veel meer kunnen doen dan parameters nemen. De eerste mei is ook hier in de Filipijnen een feestdag en dus hadden we een dagje vrij. Samen met Ria, onze lerares Filippijns, zijn we naar Miagao getrokken. Dit is een stadje een uurtje rijden van Iloilo. We hebben er een Japanse tuin, lokale pottenbakkerij, weverij en zoutraffinaderij bezocht. Ook zijn we de kerk gaan bezichtigen. Deze is in de 18e eeuw gebouwd door de Spanjaarden en is UNESCO werelderfgoed.

Zondag zijn Jonas en ik dan vertrokken voor onze village experience. We zijn voor 6 dagen bij een gastgezin in Guimaras gaan wonen. Guimaras is het naburig eiland van Panay. Het was een hele ervaring! Toen we arriveerden kregen we als welkomsdrankje een kokosnoot in onze handen geduwd. De ouders van het gezin stelden zich voor als mama en papa en zorgden dus meteen voor een gevoel van verwelkoming. Qua stage hebben we op twee verschillende plaatsen gewerkt, in het ziekenhuis en in een clinic. In het ziekenhuis heb ik een dag op ER gestaan en een dag op Out Patiënt Departement. Op beide plaatsen was er voor ons niet zo veel te doen. In de clinic, dit is een mini-ziekenhuisje voor de mensen uit de buurt, werden er voornamelijk vaccinaties gegeven aan kinderen. Buiten stage hebben we verschillende activiteiten gedaan met onze gastfamilie. Zo hebben we een rondleiding gekregen in de village, zijn we gaan eilandhoppen en zijn we naar een lokale misverkiezing gaan kijken.

Het comfort in de village was soms ver te zoeken. Het huisje was op zich wel gezellig, maar ontbrak een aantal dingen die doodnormaal voor ons zijn. Zo was er geen douche of stromend water. De wc was een 'hangwc' en had dus geen toiletbril. Er was geen internet, vandaar ook dat mijn blog langer op zich liet wachten. Honden, katten, kippen en eenden liepen constant binnen en buiten. De mensen die mij kennen weten dat ik het vooral moeilijk had met de vogels. Insecten vlogen ook overal, gelukkig hadden we een muggennet over ons bed en konden we min of meer gerust slapen. De mensen daar wonen wel in een prachtige omgeving, in de bijna ongerepte natuur. Wat er ook fantastisch was, was het samenhorigheidsgevoel en de vriendschap tussen de bewoners van het dorp. Ook wij vreemdelingen werden er beschouwd als deel van het dorp en werden verwend tot en met. Al bij al was het een geweldige ervaring! Ik heb een heel mooi beeld gekregen van deze financieel arme, maar op andere vlakken zo rijke bevolking.

Vrijdagnamiddag hebben we eindelijk ons medisch materiaal kunnen doneren. Dit materiaal hebben we hier in de Filipijnen aangekocht met de opbrengst van het Balletjesfestijn. We hebben 10 vernevelaars, 10 saturatiemeters, 10 beademingsballonnen, 6 beademingsballonnen voor kinderen, 3 aspiratietoestellen, 5 glucometers en dozen handschoenen en maskers gekocht voor het ziekenhuis in Iloilo waar we stage doen. Dit materiaal zijn we dan gaan uitdelen op de verschillende afdelingen, naar gelang waar ze wat het meeste nodig hadden. Al de mensen waren ontzettend dankbaar en ik ben heel blij dat we deze donatie hebben kunnen doen. Door deze toestellen te geven kunnen alle patiënten er mee gebruik van maken en dus beter van worden. Nog eens heel hartelijk bedankt aan iedereen die op een of andere manier heeft bijgedragen aan onze donatie!

xoxo A.

  • 11 Mei 2014 - 15:44

    Alien:

    Hoi lieve Annemie!

    Zo te zien heb je het nog steeds goed naar je zin!
    Zo ver ik kan lezen heb je daar al een fantastische tijd achter de rug. Nog even genieten van alles en dan kom ik is lang voor al je verhalen eh!
    Ik ben al benieuwd!
    Groetjes aan de rest daar en nog heeeeeeel veel succes en plezier!
    Xxxxx

  • 11 Mei 2014 - 18:52

    Ghys Ann:

    Die foto met de verwelkoming op FB vond ik ontroerend. Net zoals ze jullie welkom heten met naar Westerse normen "niets", maar groots in daden.
    x

  • 11 Mei 2014 - 20:39

    Eliane:

    Mijn lieve nichtje. Inderdaad was het wat langer dan gewoonlijk geleden vooraleer we iets horden. Ik zie dat je het daar nog steeds goed stelt en wat jullie daar doen is zeer zinvol. Aan de andere kant heb je wel een overvloed aan kansen om daar het ook wat aangenaam te maken,vele uitstappen te doen en voldoende amusement te kunnen meepikken. Het is inderdaad een kans die je nu moest nemen!! Het loopt nu wel stilaan allemaal naar zijn einde toe. Nog een paar weken en je zit weer tussen het bekende stramien in onze moderne Westerse maatschappij met veel overvloed en mogelijkheden.
    Gisteren ben je daar ter plaatse een jaartje ouder geworden, wijzer komt er nu ook bij hé.
    Tegen dat jij thuis komt, zijn wij er eventjes tussenuit voor onze vakantie. Ik verheug me wel op ons weerzien en al je live verhalen. Vele kusjes van mij en nonkel Luc.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Annemie

Actief sinds 01 Maart 2014
Verslag gelezen: 337
Totaal aantal bezoekers 9387

Voorgaande reizen:

08 Maart 2014 - 01 Juni 2014

Iloilo, the Philippines

Landen bezocht: